GEZE RSZ 7 rookschakelaarcentrale: veilige brandveiligheid, zelfs in moeilijke installatiecondities

Met de nieuwe RSZ 7 rookschakelaarcentrale heeft GEZE de efficiëntie en betrouwbaarheid van zijn beproefde vroege waarschuwingstechniek voor rook en brand verder verbeterd: de nieuwe telescopische functie maakt volledige functionaliteit mogelijk, zelfs in ongunstige installatiesituaties in de deurlatei. De rookkamer kan ver genoeg worden verlengd om overhangen van max. 30 mm te overbruggen. De RSZ 7 rookschakelaarcentrale is geschikt voor gebruik in alle GEZE-vastzetvoorzieningen.

Doeltreffende rookschakelaarcentrale voor moeilijke installatiecondities

De RSZ 7 past onopvallend in de ruimtelijke situatie met een totale hoogte van 30 mm en het typische GEZE-design. © GEZE GmbH

Rookschakelaarcentrales in vastzetsystemen moeten altijd foutloos functioneren, zodat deuren in geval van brand betrouwbaar gesloten kunnen worden. Installatiecondities zijn niet altijd ideaal hiervoor, met name als nieuwe brandveiligheidsvoorschriften geïmplementeerd moeten worden in bestaande gebouwen. Met zijn intelligente nieuwe RSZ 7 rookschakelaarcentrale met telescopische functie laat GEZE zien dat dit desondanks mogelijk is. Dit flexibele, aanpasbare vastzetsysteem is gecertificeerd volgens EN 14637 en geautoriseerd in overeenstemming met de Z-6.500-2308 algemene bouwtechnische vergunning. De RSZ 7 is compatibel met alle types GEZE-vastzetvoorzieningen, zelfs voor draaideuraandrijvingen. Het apparaat past onopvallend in de ruimtelijke situatie met een totale hoogte van 30 mm en het typische GEZE-design. Het is verbonden met het 230 V-voedingssysteem en voorziet de verbonden GEZE-vastzetvoorzieningen op betrouwbare wijze van 24 V DC-spanning. De installatie kan worden uitgebreid om aanvullende bedrade en draadloze rookmelders voor plafondmontage en schakelaars voor handmatige ontgrendeling te bevatten.

Sluit brandveiligheidsdeuren veilig in geval van nood

De nieuwe rookschakelaarcentrale met een telescopische functie van GEZE.

De nieuwe rookschakelaarcentrale met een telescopische functie van GEZE. © GEZE GmbH

De RSZ 7 rookschakelaarcentrale is geïnstalleerd boven de loopdeur op de loodrechte wand. Als de sensoren brand of rook melden, geven ze alarm af en wordt de toevoerspanning voor de vastzetvoorzieningen (bijvoorbeeld elektrische vastzetvoorziening in de glijrail of deurhoudmagneet) onderbroken: de deuren sluiten onmiddellijk.

Indien noodzakelijk kunnen twee aanvullende melders voor plafondmontage worden verbonden. De geïntegreerde rookmelder heeft een automatische aanpassing van de alarmmelding: hierdoor wordt de lichtvervuiling van de rookkamer gecompenseerd en de levensduur van de besturingseenheid verhoogd. De huidige status van de rookmelder wordt aangegeven door een visueel signaal.

Bekijk de RSZ 7-functies in onze video